تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶
کد خبر: 47988
تعداد بازدید: 457 بازدید

سؤال

سلام چرا خدا به بعضی از انسانها زیبایی داده است و بعضی دیگر را از نظر قیافه ظاهری نا زیبا آفریده است، در حالی که زیبایی حق همه‌ی انسانهاست؟ آیا این امر باعث می شود کسانی که زیبا نیستند به گردن خدا حق داشته باشند؟

پاسخ

سلام و عرض ادب

مقدمه

1- خدای متعال خود مدعی اینست که هر چه را می آفریند، نیکوست: «الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ» «[خدا] کسی است که هر چیزی را خلق کرد، نیکو نمود.»(7/سجده)

2- زیبایی امری نسبی است و در افراد مختلف هم جهات و زوایای مخفی بسیاری دارد و هم از مراتب و درجات گوناگونی برخودار می باشد: «وَ فَوْقَ كُلِّ ذي عِلْمٍ عَليمٌ» «و بالای هر دانشمندی، دانشمندتری می باشد.»(76/یوسف)

اختلاف منشأ شکل گیری زیبایی است

از این دو مقدمه برداشت می گردد که خدا همه چیز را زیبا آفریده ولی باید دقّت کرد جهت و زاویه‌ی نیکویی و زیبایی آن را جست و نباید به پندار و برداشت ظاهری اکتفا نمود. علاوه بر اینکه ادعای اینکه همه چیز را خدای متعال زیبا آفریده است، منافاتی با اینکه امر زیبایی نیز دارای رتبه و درجاتی می باشد، ندارد بلکه اصل این اختلافات لازمه‌ی آفرینش است که بسترهای لازم برای جلب رحمت الهی و نمایش زیبای هستی را فراهم می نماید:

 وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفين‏َ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُم … و اگر خدا می خواست همه‌ی ملل خلق را یک امت می گردانید ولیکن دائم با هم در اختلاف خواهند بود مگر آن کس که خدا به رحمت خاص هدایت کند و برای همین آفریده شدند.(118و119/هود)

اراده انسان تأثیر گذار در زیبایی هستی است

از سوی دیگر باید بدانیم که در دنیا اختیار و اراده انسان نیز وجود دارد و چه بسا پدر و مادر و یا اجداد و یا حتی دیگر اراده های انسانی در سرنوشت انسان تأثیر گذار است. گاهی ممکن است به علت های دانسته و یا ندانسته شرایطی پدید آید که چهره‌ی کسی از زیبایی لازم برخوردار نباشد. البته همانطور که گفتیم برآیند وجودی هر شخص زیباست و باید برای دیدن زیبایی های او تلاش کرد و به ظاهر آن بسنده نکرد.

از مجموع نکاتی که تذکر داده شد، فرمایش شما مبنی بر حق داشتن بر گردن خدا نیز پاسخ داده می شود که هیچ کس از خدا حقی طلب ندارد بلکه لازمه‌ی آفرینش دنیا اینست که اولا بر آیند نهایی عالم به زیبایی ختم می گردد ولی ساختار وجودی دنیا به گونه ایست که مجموع حوادث و مشکلات و اراده های ناصحیح و ناپاک در سرنوشت انسان ها تأثیر گذار است.

قیامت تجلی گاه زیبایی های حقیقی است

تذکر این نکته نیز لازم است که به مقتضای نظام آفرینش دنیا و تفاوت ها و تزاحم ها و سختی ها و دشواری های بسیاری که در آن وجود، دارد، هرکس به ازای برخورداری اش از نعمتها بازخواست خواهد شد. از این رو هر کسی که عاقلانه دنیا را محل آزمون و معبری برای قیامت بداند، در برابر چنین ناملایماتی با بردباری و متانت، روبرو خواهد شد و در قیامت از سعادت و خوشبختی بیشتری بهره مند خواهد گردید. در قرآن کریم یکی از فلسفه های وجودی آفرینشِ آسمانها و زمین، پاداش دادن به هر چیزی که از سوی شخص بدست آمده، می باشد.

 

Header Goes Here Make it effective and short

  • List Item #1
  • List Item #2
  • List Item #3

Sub- Heading Text Goes here Tease them

رفتن به بالا