تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶
کد خبر: 4072
تعداد بازدید: 533 بازدید

فشار قبر اجساد دنیایی و برزخی

سؤال

سلام منظور از فشار قبر چیست و آیا کسانی که اجسادشان، سوزانده می‌شود یا در دریا انداخته میشوند، آنها هم فشار قبر دارند؟

پاسخ

سلام و عرض ادب

منظور از فشار قبر، وحشت و ترسی است که همگام با خروج روح از بدن برای انسان رخ می دهد. فشار قبر براي همگان عموميت دارد و فرار از آن جز براي عده بسيار معدودي چون ائمه علیهم السلام بسيار بعيد است.

ابو بصير مي گويد: به امام جعفر صادق(عليه السّلام) گفتم: أيفلت من ضغطه القبر احد؟ آيا احدى هست كه از فشار قبر نجات پيدا كند؟ فرمود: نعوذ بالله منها، ما أقل من يفلت من ضغطه القبر؛ پناه بخدا مى ‏بريم از فشار قبر. چقدر قليل و اندك هستند آن افرادى كه از فشار قبر نجات پيدا كنند. (بحارالانوار، ج 6، ص260)

البته درباره‌ی اینکه این فشار بر بدن دنیوی وارد می شود و یا بر بدن برزخی متحمّل می شود، روایاتی وجود دارد که ممکن است فشار قبر هر دو را نیز شامل شود:

دیدگاه اول: عذاب جسم دنیایی

برخي همچون علامه مجلسي، علامه حلي، علامه شبر و مرحوم حمصي رازي معتقد به عذاب جسد هستند. به عقيده اين بزرگان و برخي ديگر، ممكن است روح در عالم قبر، در بدن داخل شده و عذاب را تحمل كند … علامه مجلسي مي‌فرمايد: انما السوال و الضغطة فى الاجساد الاصلية …؛ سوال و تنگي و فشار قبر مربوط به جسد اصلي است. (جسد اصلي در مقابل جسد برزخي)

دیدگاه دوم: روح با جسم برزخی

عده‌اي ديگر از دانشمندان ديني معتقد به عذاب و پاداش روح در جسم برزخي اش هستند. محمد تقي قلسفي در اين باره مي گويد: «مقصود از فشار قبر اين نيست كه ديوارهاي قبري كه در گورستان حفر شده به هم نزديك مي شوند، و جسد ميت را در تنگنا قرار مي‌دهند، بلكه مقصود فشار نامرئي و نامحسوسي است كه، بر روح و جسد برزخي متوفي، وارد مي‌آيد و او را به شدت ناراحت مي‌كند.» (معاد از نظر روح و جسم، ج 1 ، ص 261)

دیدگاه سوم: روح

مرحوم ملاصدرا و پيروان مكتب او با بهره‌گيرى از حركت جوهريه و اثبات عوالم سه‌گانه‌ى (طبيعت، عالم برزخ مثال، عالم مجردات) به تحليل و تبيين عذاب و سوال در قبر پرداخته مي‌گويند: آنچه بر اين جسد دنيوى پس از مرگ مي آيد از قبيل مقبور بودن و فشار و وحشت و هجوم حشرات بر روح مجرد وارد مى‌شود. (عيون مسايل نفس و شرح آن، استاد حسن حسن زاده، ج 2، ص 455 ـ 453).

بنابر فرمایشی که از امام صادق علیه السلام در ارتباط با قائده عمومي فشار قبر نقل شد، اجسادي كه جنازه آنها را مي سوزانند و خاكسترشان را به دريا مي سپارند و یا در دل دریا انداخته می شوند، بنابر دیدگاه اول همین کار بخشی از عذاب شان می تواند باشد. اما در قرآن کریم آیه ای وجود دارد که به روشنی می توان دیدگاه دوم را از آن نتیجه گرفت:

«مِمَّا خَطيئاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا ناراً» (25/نوح)

این آیه درباره‏ی غرق شدن کافران در جریان طوفان نوح می باشد که آنان بعد از غرق شدن، داخل در آتش شدند. از این نکته به خوبی بر می آید که عمده ‏ی عذاب و فشار قبر بر بدن برزخی و مثالی انسان متوجه خواهد شد. ناگفته پیداست که بدن غرق شده‏ ی آنها داخل در آب شده است نه آتش. پس این ورود به بدن مثالی و برزخی آنها بر می گردد که روح بعد از قطع علاقه به بدن دنیوی متوجه بدن برزخی اش می شود و در آن یا عذاب و یا لذت خواهد برد.

با استفاده و اضافاتی از سایت http://www.fardanews.com

رفتن به بالا