تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶
کد خبر: 3644
تعداد بازدید: 484 بازدید

سوال:

باسلام
تحولات فکری، فرهنگی جامعه در حکومت امام زمان(عج) چگونه خواهد بود؟

باسلام

پاسخ مجمل:

همواره در طول تاریخ آموزه های روشن آیین های الهی چنان با اغراض شخصی و عادات و رسوم محلی و قومی درهم می آمیزند و تحریف می شوند که جاذبه خود را از دست می دهند. دین اسلام نیز اگرچه کتاب آسمانی اش از تحریف دور بوده، اما بسیاری از آموزه های این دین در احکام و اعتقادات نزد گروه کثیری از مسلمانان چنان مسخ و واژگون شده که اسلام اصیل را برای آنها نایاب کرده است. امام زمان(عج) با تجدید بنای اسلام راستین، آن را از هرگونه انحراف، خرافه، سوء استفاده، ابهام و جمود در احکام و اعتقادات پیراسته می کند.

پاسخ مفصل:

آئین های آسمانی در واقع همانند آبی هستند که از آسمان نازل می گردد.
قطره های شفاف باران ـ در صورتی که هوا آلوده نباشد ـ پاک و زلال و زیبا و حیات بخش، خالی از هر گونه آلودگی است؛ در هر جا فرود آید پیام آور زندگی و زیبایی است و تلألؤ آن تشنگان را به سوی خود دعوت می کند و حتّی غیر تشنگان را بر سر میل نوشیدن آب می آورد.
امّا به هنگامی که روی زمین های آلوده می ریزد، تدریجاً صفا و پاکی نخستین خود را از دست می دهد و گاه به صورتی در می آید که هر بیننده ای از مشاهده آن روی درهم می کشد و از عفونت آن فرار می کند!

آئین های الهی که در آغاز به صفا و پاکی باران، و روشنایی آفتاب و زیبایی بهار هستند، با تماس به افکار منحطّ جاهلان، و و دست های آلوده مغرضان و آمیخته شدن با عادات و رسوم و سلیقه های شخصی، گاهی چنان تحریف می شوند که جاذبه و کشش خود را بکلّی از دست می دهند.

اسلام این آئین زنده پر تحرّک که عقب افتاده ترین ملّت ها را به پیشروترین تبدیل کرد نیز از این موضوع بر کنار نمانده، هر چند وجود قرآن دست نخورده، و دانشمندانی که در هر عصر و زمان، حتّی به قیمت جان خود برای حفظ اصالت آن کوشیدند، تا حدّ زیادی جلو این دگرگونی ها را گرفتند؛ ولی باید اعتراف کرد که بسیاری از مفاهیمش نزد گروه کثیری از مسلمانان چنان مسخ و واژگون شده که می توان گفت هم اکنون اسلام اصیل عصر پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در میان بسیاری اصلا نایاب است!

سازنده ترین مفاهیم همچون «زهد و پارسایی» و «صبر» و «انتظار» و «شهادت» و «شفاعت» و «عبادت» گاهی آنچنان گرفتار تحریف و تفسیرهای نادرست و وارونه شده که اسلام راستین از آن وحشت می کند!

بسیاری از قوانین اسلام با کلاه های «شرعی» و «غیر شرعی» عملا به نابودی گرائیده، همچون حکم ربا و نزول خواری که تنها اسمی از آن بر جای مانده است.
قسمتی دیگر ـ همچون هجرت و جهاد و شهادت ـ به دست فراموشی سپرده شده و یا لااقل شکل تاریخی و مخصوص به دوران معیّنی از آغاز اسلام را به خود گرفته است.
توحید اسلامی به انواع شرک ها آلوده شده و مکتب اهلبیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) که اسلام اصیل را به حکم «انّی تارک فیکم الثّقلین، کتاب اللّه و عترتی»(۱) در خود پرورش می دهد، در میان گروه عظیمی از مسلمین کاملا ناشناخته مانده و با انواع تهمت ها مردم را از آن دور ساخته اند.

امام زمان(عج) همچون باغبان پرتوان و ماهری، علف هرزه های گوناگون را ،هر چند چنان با نهال های اصلی پیچیده شده باشند که جدا کردنشان محال به نظر برسد، از باغستان اسلام ریشه کن می سازد.

شاخه های کج و معوج و اضافی را، بی تأمّل و بی امان، قطع می کند؛ این آب آلوده و تیره و تار را تصفیه می نماید؛ زنگار تفسیرهای نادرست را می زداید؛ گرد و غبار نسیان و فراموشکاری را از آن پاک می کند و دست های سوء استفاده کنندگان و منحرفان را از آن کوتاه می نماید.
خلاصه، همان اسلام راستین عصر پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و علی(علیه السلام) را تجدید می کند.

یکی از رسالت های مهدی(علیه السلام) پیراستن اسلام از همین وصله ها و پیرایه ها و به تعبیر دیگر نوسازی و تجدید بنای کاخ شکوهمند آن است.
مسجد را که روزی فعّال ترین کانون های اسلام و مرکز هرگونه حرکت سیاسی و علمی و فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی بود و امروز در میان گروهی به شکل مرکزی برای از کار افتاده ها و بازنشسته ها و بی خانه ها و لانه ها و بیکارها و یا شکل یک سرگرمی و حدّ اعلاء یک عادت در آمده، به شکل نخستینش باز می گرداند.
جمود و سکوت جای خود را به جنبش و حرکت و فریاد می دهد.

جهاد اسلامی را در تمام زمینه ها زنده می کند.
توحید اصیل اسلام را از هر گونه آلودگی به شرک رهایی می بخشد و مفاهیم مسخ شده و واژگون شده را به صورت صحیح تفسیر می کند.
سلیقه های شخصی را از اسلام کنار می زند و زنگ عادات و رسوم را از آن می زداید.
اسلام را از شکل های محدود قومی و محلّی در می آورد و در شکل جهانی اش آشکار می سازد.

دست سوء استفاده کننده ها و کلاه شرعی گذارها را از آن قطع می کند و قوانینش را دور از این گونه زائده ها عرضه می نماید.
مجموع این نوسازی و بازسازی آنچنان زیاد و دگرگون کننده است که در پاره ای از روایات اسلامی از آن به «دین جدید» تعبیر شده است.
در روایتی که از امام صادق(علیه السلام) در کتاب «اثبات الهداة» نقل شده، چنین می خوانیم:
«اذا خرج القائم یقوم بامر جدید، و کتاب جدید، و سنّة جدید و قضاء جدید»(۲)؛ (هنگامی که قائم خروج کند امر تازه، و روش تازه و داوری تازه ای با خود می آورد).(۳)

پی نوشت :

(۱). این حدیث در منابع فراوانی از برادران اهل سنّت نقل شده؛ برای آگاهی بیشتر به کتاب «قرآن و حدیث» مراجعه کنید.

(۲). اثبات الهداة، ج ۷، ص ۸۳.

(۳). گردآوری از کتاب: حکومت جهانی مهدی(عج)، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، انتشارات نسل جوان‏، قم، ۱۳۹۰ ش، نوبت هشتم، ص ۲۸۲.

تحولات فکری، فرهنگی جامعه در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)

منبع: نرم افزار شبهات کلامی

رفتن به بالا