تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶
کد خبر: 2863
تعداد بازدید: 529 بازدید

سؤال

سلام. شیطان چه زمانی از بین می رود؟

پاسخ

باسلام و تشکر ازین که با این مرکز ارتباط برقرار کردید.

در جریان گفت و گوی شیطان با خداوند و مهلت خواستن او تا روز قیامت، در سوره مبارکه حجر(آیات ۳۷و۳۸) و سوره شریفه ص (آیات ۸۰و۸۱) در خواست شیطان و پاسخ خداوند متعال، این گونه مطرح شده است:
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ
گفت: پروردگارا پس مرا تا روزی که همگان برانگیخته می شوند، مهلت ده

قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ
خدا گفت: تو از مهلت یافتگانی،

منظور از وقت معلوم

منظور از وقت معلوم با توجه به سیاق آیه غیر از روز قیامت است، چون پاسخ خداوند به درخواست شیطان، به گونه ای است که می فهماند با اصل درخواست وی موافقت شده و خداوند اجازه و مهلت به شیطان داده است. (فإنک من المنظرین.. تو از مهلت داده شدگانی) ولی مقدار مهلت مورد نظر شیطان را نپذیرفته است. زیرا شیطان پایان مدت مورد نظر خود را روز قیامت و فرا رسیدن رستاخیز عنوان کرده است. (ال یوم یبعثون) اما خداوند متعال این مهلت را به (وقت معلوم) که زمان معین و مشخص در علم الهی است، منوط کرده است و این وقت معلوم، قطعا غیر از روز قیامت است.
اما اینکه (وقت معلوم) چه دوره و زمانی است، در روایاتی که ذیل این آیه وارد شده، پاسخ داده شده و مراد از آن را زمان ظهور حضرت بقیة الله(عج الله فرجه) معرفی کرده است.
اسحاق اب عمار می گوید: از امام صادق(علیه السلام) درباره این آیه سوال کرده و منظور خداوند از مهلت دادن به شیطان را جویا شدم.
حضرت فرمودند:
الوقت المعلوم یوم قیان القائم(علیه السلام) فاذا بعثه الله کان فی مسجد الکوفه و جاء ابلیس حتی یجثو علی رکبتیه فیقول: ( یا ویلاه من هذا الیوم) فیأخذ بناصیته فیضرب عنقه. فذلک یوم الوقت المعلوم منتهی اجله.

مراد از وقت معلوم که خداوند شیطان را تا آن زمان مهلت داده است، در روزگار قیام قائم است. هنگامی که خداوند، او را برانگیزد، حضرت در مسجد کوفه استقرار می یابد. شیطان در حالی که با زانوهای خود به سمت حضرت می رود(کنایه از بازداشت و تسلیم شدن) در کوفه که مقر حکومت اوست آورده می شود. در آن لحظات شیطان از شدت خوف آن روز، فریاد وتویلا سر می دهد. آن گاه حضرت مهدی(علیه السلام) پیشانی او را می گیرد و گردنش را می زند. این روز همان روز معلومی است که خداوند در قرآن فرموده است.
در روایت امام صادق(علیه السلام) احتمال دارد مراد حضرت از کشتن شیطان محدود و بی تأثیر کردن اغواگری شیطان در آن زمان باشد و حضرت این معنای کنایی را در نظر داشته باشد. ولی ظاهر عبارت حضرت بر کشتن شیطان دلالت دارد‌. در هر حال، چه منظور کشتن شیطان باشد و چه از کار انداختن او، آنچه مسلم است این است که در عصر حاکمیت مطلق دین الهی در حکومت مهدوی، جامعه توحیدی خالص و به دور از گناه و شرک، پایه ریزی می شود.

منبع: کتاب آفتاب مهر دفتر دوم
موفق و‌مؤید باشید.

رفتن به بالا